Microsites, pokud jsou udělány správně, mohou být zajímavou marketingovou strategií. Nicméně panuje několik mylných představ o tom, jak může z microsites těžit SEO a zda spíše neubližují.


Z hlediska vyhledávání nemáme moc důvodů doporučovat microsites pro naše klienty. Proč? Pokud chcete vylepšit pozice svého hlavního webu v SERPu, je téměř vždy lepší umístit kvalitní obsah na novou subdoménu nebo podadresář namísto nové microsite.


Microsites a organické vyhledávání

Mnoho společností se domnívá, že stavba microsite (nebo několik microsites) je skvělý způsob, jak ovládnout SERP. Teoreticky, pokud byste byli schopni zařadit své firemní webové stránky na pozici 1 pro dané klíčové slovo a na pozicích 2-10 by se umisťovaly microsites, mohli byste kompletně obsadit SERP, a tím zvýšit provoz na svých stránkách.


Ve skutečnosti se to nikdy nestane. Je nepravděpodobné, že by Google zobrazil ve výsledcích více než 2 výsledky z jedné domény a stejně tak je nepravděpodobné, že byste byli schopni vybudovat dostatečnou autoritu pro spoustu microsites, aby se umisťovaly po boku své primární domény v horních pozicích v SERPu.


Představme si scénář, kdy majitel firmy, která provozuje několik cukráren v různých městech, má zájem o přední pořadí pro výrazy „cukrárna Praha, cukrárna Olomouc, cukrárna Brno“ a podobně. Takže si nastaví samostatné microsites na daná klíčová slova a jako název domén použije „cukrárna-praha.cz, cukrárna-olomouc.cz“ a tak dále. Skvělý nápad? Ne tak docela.


Proč rozdělovat autoritu hlavní stránky mezi několik dalších míst, když by mohlo být všechno koncentrováno jen na jednom? Bez ohledu na to, jaký provoz a počet odkazů každá z vašich individuálních microsites vyprodukuje, přemýšlejte o tom, o kolik větší provoz byste měli, kdyby se soustředil veškerý tento obsah na jedné hlavní doméně.


Existují přinejmenším čtyři hlavní důvody, proč vytvoření microsites je často škodlivé jako SEO strategie.


  1. Ředí se tím autorita vaší hlavní domény a zmenšuje se množství kvalitního obsahu.
  2. Je snadné dostat ban nebo jiný trest od vyhledávačů.
  3. Stojí to více peněz a vyžaduje více úsilí, než je ze začátku zřejmé.
  4. Microsites vytváří špatné uživatelské zkušenosti.


Pravděpodobně jste strávili spoustu času budováním autority primární webové stránky (ať už vědomě nebo ne), a teď ji mají vaše microsites vytěžit? Místo toho je lepší mít jeden opravdu silný web s rozsáhlým textovým obsahem a dobrým odkazovým profilem. S microsites budete mít partu slabých stránek s úzkým obsahem a průměrným odkazovým profilem.


Považujeme za samozřejmé, že pokud bude nějaký obsah na microsites, nebude umístěn na hlavní stránce. Jednalo by se buď přímo o duplicitu, kterou Google trestá celkem nemilosrdně, nebo by microsites přímo konkurovaly vaší hlavní stránce. Čili klasický konflikt zájmů – potřebujete posílit hlavní stránku, takže chcete co nejkvalitnější microsites, aby byl odkaz z nich považován za autoritativní. Čím kvalitnější ale microsites budou, tím větší konkurencí budou pro vaše hlavní stránky, a tím je vlastně budou tlačit dolů.


Je lákavé použít microsites a vytvořit síť odkazů mezi jednotlivými URL pomocí prosazovaných klíčových slov. Ale to právě velmi pravděpodobně povede k následnému trestu od Google. Může za to algoritmus Penguin, jehož úkolem je vyhledávat a trestat stránky zapojené do linkfarem. Mnoho webmasterů spadlo do této pasti a některé stránky byly zcela nenávratně vyloučeny z indexu.


Aby Google mohl považovat každou vaši microsite za nezávislou stránku, měla by každá mít jiného vlastníka, jinou IP adresu, a tedy i jiný hosting. Jinak Google označí všechny microsites za linkfarmu a pravděpodobně ztrestá i vaše hlavní stránky.


Registrace domény, hosting, vývoj webu, doplňování obsahu, monitoring provozu atd. pro více domén je dost drahé, nemluvě o časové náročnosti. Jste opravdu připraveni investovat všechny ty peníze a čas, když pravděpodobně potřebujete tuto investici udělat do hlavních stránek? Nezapomeňte, že i microsites, aby měly nějaký význam, se musí umisťovat dobře v SERPu. To, s čím pravděpodobně potřebujete pomoci, čili SEO pro hlavní stránku, budete muset řešit i u každé microsite.


Je obecně lepší pro uživatele, pokud veškerý obsah, co potřebují, je na jednom místě, takže nemusí přeskakovat mezi více URL adresami. Google se dost snaží své algoritmy nastavit tak, aby se chovaly jako reální uživatelé. Uživatelská přívětivost se tak stává stále důležitějším faktorem.


Jsou tedy microsites dobrý či špatný nápad?

Nabízí se odpověď kralevice Hamleta – toť otázka.


Některé SEO agentury ihned řeknou, že microsites už nikdy. Ale vždy záleží na konkrétním případě. Existují klienti, kteří z microsites celkem těží a mají zajímavé výsledky. Kdy jsou tedy microsites dobrý nápad?


  1. Plánujete konkrétní krátkodobou kampaň a její režii i provoz delegujete na microsite.
  2. Máte velké množství času a prostředků investovat do budování autority a odkazového profilu pro každou vaši microsite v dlouhodobém horizontu.
  3. Obsah microsite se přímo nehodí umisťovat na firemní webové stránky z jakéhokoli důvodu.
  4. Nechcete poukazovat na spojení mezi vaší microsite a vaší značkou.


Sečteno a podtrženo: Existují situace, kdy jsou microsites prospěšné, pokud jste velká značka s velkými prostředky, které do toho chcete věnovat. Ale není to nejlepší strategie pro SEO. Jako nejlepší strategii s potenciálem do budoucna lze doporučit tvorbu kvalitního, unikátního a pro návštěvníky přínosného obsahu. S jistotou lze říci, že toto nikdy žádný vyhledávač nepotrestá, což neplatí o mnoha „SEO technikách“. Pokud dnes ještě nějaké techniky fungují, ale nepřinášejí profit zejména návštěvníkovi, lze čekat, že je Google časem prohlásí za black hat, a buď je bude ignorovat či přímo trestat.